В началото на миналия век психологията на развитието става университетска наука, но учените мъже си имали други задачи и не проявявали интерес към детето. За първи път детето е централен познавателен обект при Мария Монтесори. Точно това нейно виждане прави истински преврат в педагогиката. Метода Монтесори центритра деца от 0-3 години и от 3-6 години и цели:
ЦЕНИЛОГОПЕДИЧНА ТЕРАПИЯ И МОНТЕСОРИ ПЕДАГОГИКА
Консултацията?
При съмнение за говорен дефицит тя е първата стъпка за установяване на потенциален проблем или липсата на такъв. Консултацията може да бъде извършена на деца над една година.
Логопедичен статус?
Изразява се в снемане на логопедичния статус на детето. Включва анамнеза (медицинска история) на родителите, при която се установява дали детето е наследствено обременено.
Невропсихологично изследване?
Изследване което е строго индивидуално, съобразено с възрастта на детето и изследване на устната и писмена реч.
Изследване?
Ако детето е под седем години се извършва само изследване на речниковият запас, тъй като писмената реч се изследва най-рано на седем годишна възраст.
Нарушена артикулация?
Неправилно звукопроизношение, при което липсва/Т или неправилно се произнасят/заменят един или няколко звука.
Нарушения в речевата плавност?
Запъване, заекване, брадилалия, тахилалия.
Невропсихологично изследване?
Изследване, което е строго индивидуално, съобразено с възрастта на детето и изследване на устната и писмена реч.
Късно или забавено формиране на езика при деца?
Неправилно звукопроизношение, при което липсва/Т или неправилно се произнасят/заменят един или няколко звука.
Дислексия?
Нарушена е способността за учене и четене.
Дисграфия?
Нарушена е способността за писане.
Дискалкулия?
Нарушена е способността за математическите умения.
Хиперактивност и/или дефицит на вниманието?
Постоянна невъзможност за концентрация, невъзможност за приключване на конкретна задача, липсата на организация и структура в действията.
Индивидуален терепевтичен план?
След диагностициране на детето и желание от страна на родителя се изготвя индивидуален терапевтичен план.
Ранна диагностика?
Ранната диагностика е изключително важна, защото колкото по-рано се вземат мерки толкова по-ефективна ще е терапията.
Генерализирани нарушения на развитието?
Деца от аутистичния спектър, первазивни нарушения на развитието, при които страдат социалното поведение, сензорната интеграция и комуникацията.